Skip to the content

Kaffe: Hvordan kommer kaffen frem til dit supermarked?

De farmere, som dyrker kaffe, er ofte blandt de fattigste farmere i verden.

Vi er vant til, at kaffe ikke skal koste så meget

Kaffe er en af verdens største handelsvarer, og omtales ofte som "det sorte guld".

Mens vi glædeligt går på cafeer og betaler en relativ stor pris for en enkelt kop kaffe, så ophører vores vilje til at betale så meget for kaffen, når vi står ved supermarkedets hylder for at købe en pose kaffe.

I supermarkedet er kaffe blevet en "trafikskaber", dvs. en af de varegrupper, som meget ofte er på tilbud for at skabe kundestrøm til butikken. De hyppige tilbud presser priserne i bund, fordi vi som kunder er vant til, at kaffe ikke skal koste så meget.

Kaffefarmere er blandt de fattigste i verden

De farmere, som dyrker kaffe, er ofte blandt de fattigste farmere i verden på trods af, at de faktisk producerer en vare, som der er stor efterspørgsel på.

Når priserne på verdensmarkedet går ned, kan prisen for 1 kilo kaffe til kaffebonden være lavere end prisen (omkostningerne) for at producere den samme mængde.

Så kan det med andre ord næsten ikke betale sig at producere og høste kaffebærrene.

Kaffe har en lang værdikæde

Kaffens vej fra bondens mark til forbrugeren er lang. Man siger, at kaffe har en lang værdikæde.

Undervejs i værdikæden bliver kaffen bearbejdet fra kaffebær, som bliver høstet, vasket, tørret, sorteret i kvaliteter, over salg på kaffebørserne til ristning, smagning, pakning og transport.

Hver gang kaffen bliver forarbejdet eller transporteret, er der en ny 'mellemhandler', som tjener på opgaven og dermed øger kaffens værdi, altså den pris, som kaffen kommer til at koste i butikken.

Opgave

Undersøg på internettet, hvilke forskellige led der kan være i en værdikæde fra kaffebonde til forbruger, og hvem der tjener mest på en pose kaffe.

Diskuter, hvilke fordele og ulemper der kan være, hvis en kaffebonde skulle have større andel af værdien i kaffe, dvs. overtage nogle af de forarbejdningsopgaver, som findes i de efterfølgende led.

Diskuter desuden, hvilken effekt en kortere værdikæde kunne have på kaffens sporbarhed.